Ma 17.12.2018

 

Outdoor Finland
Clear Channel Outdoor
JCDecaux

Ulkomainospintojen havainnointitutkimus (Visibility Study)

Ulkomainospintojen havaitsemiseen liittyvää uraa uurtavaa tutkimusta on tehty Englannissa 1990-luvun alusta alkaen POSTAR-projektin yhteydessä. Silmänliikekameralla tehtävät analyysit paljastavat, miten mm. valaistusolot, ulkomainospinnan koko ja sijainti kulkusuuntaan nähden, etäisyys kadunreunasta sekä ympäristöhäly vaikuttavat ulkomainoksen havaitsemiseen.

 

Analyysejä on täydennetty 2000-luvun vaihteessa Englannissa. Suomen projektia varten toteutettiin lisäksi vuosina 2005-2006 uusia silmänliikekameratutkimuksia Birkbeck Universityssä, Lontoossa. Nämä erityistutkimukset liittyivät mm. yksikerrosbusseihin, raitiovaunuihin, pylvästauluihin ja ei-kaupunkiympäristön pintoihin mm. maantiejätteihin.

 

kuvia/silmaliike_kamera.jpg