To 28.3.2024

 

Outdoor Finland
Clear Channel Outdoor
JCDecaux

Usein kysyttyä FAQ

Mikä Outdoor Impact (OI) on?

Outdoor Impact on Suomen Ulkomainosliiton - Outdoor Finlandin teettämä yleisönmittausjärjestelmä, joka antaa luotettavat peitto- ja toistoluvut ulkomainonnalle. Kyseessä on Suomen ensimmäinen ulkomainonnan yhteismitallinen mittausjärjestelmä. (ks. tarkemmin Outdoor Impact -yleisönmittausjärjestelmä ja Tutkimusmenetelmät).

Outdoor Impactiin liittyy media-ammattilaisille tarkoitettu mediasuunnittelutyökalu CAFAS (Cover And Frequency Audience System).

 

Miksi tarvitsen Outdoor Impactia tai CAFAS-työkalua?

Ulkomainontaa voi nyt suunnitella ja ostaa kuten muitakin medioita, peiton ja toiston kautta. Ulkomainonnan mediaratkaisut (välineet ja sarjat) ja niiden yhdistelmät saavat vertailtavat tunnusluvut.

Outdoor Impactin CAFAS-työkalu helpottaa ulkomainonnan suunnittelutyötä ja antaa selkeät tunnusluvut valintojen perustaksi.

 

Mikä on VAC?

VAC (Visibility Adjusted Contact) on ulkomainonnan uusi arvovaluutta, joka määrittää siis ulkomediaratkaisujen arvon. VAC kertoo kuinka moni on tutkimusmenetelmän mukaan, eyes-on-panel -tarkkuudella, ollut katsekontaktissa ulkomainospintaan. Suomessa puhutaan VACeista ts. todennetuista katsekontakteista.

Outdoor Impact -yleisönmittausjärjestelmässä käytetyn tutkimusmenetelmän mukaisesti VAC johdetaan ketjusta:

Liikennemäärä -> OTC-> VAC.

 

Saako jokainen ulkomainospinta VAC:in?

Ei saa. Pintoja arvioidaan ryhminä. Mittausjärjestelmään kuuluvat kaikki merkittävimmät ulkomainosvälineet. Järjestelmän ulkopuolelle jäivät maxikorit, ostoskärryt, yksittäispinnat, liikennevälineiden (bussit, raitiovaunut, metrot) sisäpinnat sekä lentokenttä- ja hiihtokeskusmainonta.

 

Miten luotettava Outdoor Impact (OI) on?

Outdoor Impact perustuu kansainväliseen kokemukseen ja osaamiseen. Sen taustalla ovat mm. alan tunnetut ja arvostetut tekijät: Simon Cooper, tekninen tutkimuskonsultti (UK), TNS Gallup (mini-Suomi-tutkimus), Birkbeck University, Lontoo (silmänliikekamera-analyysit), Sito Oy (liikennelaskenta).
(Ks. Yhteistyökumppanit)

Ulkomainospintojen luokittelun ovat tehneet omien pintojensa osalta JCDecaux ja Clear Channel. Tietojen oikeellisuus on varmistettu lukemalla tiedot ristiin, ts. ulkomainosyritykset ovat läpikäyneet toistensa datan. Ennen mittausjärjestelmän julkaisua lopullisen auditoinnin on tehnyt puolueeton taho, Research International.

Suomessa projektin toteutumista on valvonut alusta alkaen Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliiton koolle kutsuma asiantuntijakomitea, johon ulkomainosyhtiöiden lisäksi kuuluu jäseniä MTL:sta sekä Mainostajien Liitosta.

 

Miten laaja ja kattava Outdoor Impact (OI) -yleisönmittausjärjestelmä on?

OI on koko ulkomainosalan yhteinen projekti. Mukana ovat Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliiton jäsenten, Clear Channelin ja JCDecaux Finlandin, tarjoamat merkittävimmät ulkomainonnan muodot. Tutkimus on valtakunnallinen ja se antaa luvut kaikille tutkimuksessa mukana olleille ulkomainonnan sarjakokonaisuuksille ja mediayhdistelmille. Tutkimuksessa on analysoitu yhteensä noin 35 000 ulkomainospintaa.

 

Mitä uutta ja uranuurtavaa Outdoor Impactissa (OI) on?

OI:n pohjana on ulkomainostutkimusten "äiti" POSTAR, joka lanseerattiin Isossa-Britanniassa 1996. Tämän jälkeen vastaavanlaisia tutkimusprojekteja on ollut ja on edelleenkin käynnissä ympäri maailmaa. Tutkimusmenetelmien jatkuva kehittäminen nykyaikaisen teknologian avulla ja tätä kautta saavutettu mittausjärjestelmän tarkkuus tekevät siitä todellisen uuden sukupolven tutkimuksen.

Yleisönmittausjärjestelmä koostuu neljästä eri tutkimusosasta (ks. Tutkimusmenetelmät). Silmänliikekameralla toteutettu ulkomainospintojen havainnointitutkimus (Visibility Study) antaa ulkomedialle tarkemmat tunnusluvut (VAC), (ks. Mikä on VAC?) kuin muiden perinteisten medioiden (tv, radio, lehdet) käyttämät tunnusluvut (OTS/OTH).

 

Onko Outdoor Impact - tai vastaavia mittausjärjestelmiä muualla käytössä?

1996 markkinoille tulleen POSTARin jälkeen vastaavanlaisia järjestelmiä on otettu käyttöön Irlannissa (JNOR) ja Ruotsissa (Outdoor Impact). Nämä järjestelmät ovat olleet ko. maissa käytössä vuodesta 2005.

Suomen OI on tähänastisista järjestelmistä laajin: sillä ensi kertaa tutkimuksessa ovat mukana myös yksikerroksiset bussit, pylvästaulut, maantiejättitaulut ja raitiovaunut.

 

Onko kansainvälisiä kokemuksia vastaavista mittausjärjestelmistä?

Isossa-Britanniassa POSTAR otettiin käyttöön vuonna 1996. Ulkomainonnan markkinaosuus lähes kaksinkertaistui vuosina 1992 - 2004.

Ruotsin ja Irlannin mittausjärjestelmien lanseeraus on niin uusi asia, ettei vastaavia seurantalukuja vielä ole saatavilla. Irlannin kokemuksen mukaan ulkomainonnan ostamiskriteeriksi ovat tulleet ulkomainospintojen sijasta kohderyhmäkontaktit.

 

Kuinka kauan Suomen Outdoor Impactia tehtiin?

Vaativan kansainvälisen tutkimuksen kokonaiskesto oli 4 vuotta. Lähtökohtana olivat mittausjärjestelmän ja sen tulosten laadukkuus.

Suomen OI on kansainvälisen mittapuun mukaan toteutettu ennätysajassa, vaikka järjestelmä on nyt markkinoilla olevista laajin. (ks. vastaus Onko Outdoor Impact- tai vastaavia mittausjärjestelmiä muualla käytössä?)

 

Mikä on CAFAS?

CAFAS (Cover And Frequency Audience System) on ulkomainonnan suunnittelukäyttöön kehitetty kansainvälinen työkalu (software). Se on käytössä Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Ruotsissa ja nyt, vuodesta 2006 alkaen, myös Suomessa. Outdoor Finland tarjoaa CAFASin mediatoimistojen vapaaseen käyttöön. (ks. sivuilta kohdasta: CAFAS)

 

Päivittyykö CAFAS automaattisesti, kuinka usein?

Ei.
Ks. tarkemmin sivuilta kohdasta CAFAS-päivitykset