|
|
|
|
|
|
|
|
|
Outdoor Impact on ensimmäinen Suomessa toteutettu kattava, yhteismitallinen ulkomedian tutkimusprojekti - yleisönmittausjärjestelmä. Järjestelmä koostuu neljästä eri tutkimusosasta ja siinä on analysoitu tarkasti suuri määrä erilaisia ulkomainospintoja, ja saatu näin ulkomedialle oma arvonmittari, uusi mediavaluutta: Visibility Adjusted Contact (VAC). |
|
Outdoor Impactin takana on Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliitto, joka jäseniensä Clear Channel Suomen ja JCDecaux Finlandin kanssa on käynnistänyt ja toteuttanut projektin Suomessa. Outdoor Impact perustuu laajaan kansainväliseen tutkimuskonseptiin, jonka pohjana on brittiläinen, 1996 lanseerattu ulkomainonnan tutkimus POSTAR. |
Suomen tutkimusta kehitettäessä pidettiin erityisen tärkeänä saada markkinoillamme olevat ulkomainosformaatit mahdollisimman laajasti mukaan. Tämä on edellyttänyt mm. erityisesti Suomea varten toteutettuja ulkomainospintojen havainnointitutkimuksia silmänliikekameralla sekä siihen liittyviä mallinnuksia. Ensi kertaa Outdoor Impact -tutkimukseen sisältyvät nyt mm. yksikerrosbussit, raitiovaunut, pylvästaulut ja maantiejättitaulut. |
|
Suomen Outdoor Impactissa ovat mukana kaikki merkittävimmät ulkomainosvälineet. Mukana eivät - toistaiseksi - ole liikennevälineiden sisäpuolella olevat mainospaikat, maxikorit, yksittäispaikat sekä lentokenttä- ja hiihtokeskusmainonta. Ks. Materiaalit/Ulkomainosvälineet Outdoor Impactissa |
Suomi on ensimmäisiä maita maailmassa, joka on lanseerannut Outdoor Impact -yleisönmittausjärjestelmän tasoisen ns. kolmannen sukupolven ulkomediatutkimuksen. Irlanti (JNOR) ja Ruotsi ovat tuoneet markkinoille omat tutkimuksensa vuonna 2005. |
|
|
|
|
|
|